24 september 2024: Bijeenkomst Netwerk Groen Erfgoed Gemeenten

De jaarlijkse bijeenkomst van het Netwerk Groen Erfgoed Gemeenten staat dit keer in het teken van de instandhouding van monumentale begraafplaatsen. Deze bijeenkomst vindt plaats op 24 september a.s. in Utrecht. We zijn te gast op de begraafplaats Kovelswade in de fraaie onlangs gerestaureerde aula.

Begraafplaats Kovelswade, Utrecht - foto: ERM

Algemene begraafplaatsen Utrecht
Utrecht kent vier algemene begraafplaatsen. Soestbergen is hiervan de oudste. Deze oude buitenplaats is door J.D. Zocher in 1830 als begraafplaats en wandelpark ingericht. Op steenworp afstand van Soestbergen ligt de ‘2e Algemene Begraafplaats Kovelswade’ uit 1901. Aan de andere zijde van het spoor ligt begraafplaats Tolsteeg, aangelegd in 1934 en de jongste begraafplaats is Daelwijck in Overvecht, aangelegd in 1967. Zowel Soestbergen als Kovelswade zijn Rijksmonument.

Kovelswade
Begraafplaats Kovelswade heeft een symmetrische aanleg en is ontworpen door architect en directeur Gemeentewerken F.J. Nieuwenhuis. De begraafplaats kent een kruisvormige opzet met rechte en rondlopende paden en ronde pleintjes. Aan het begin van de lange centrale as staat een bijzondere koepelvormige aula. De paden en de pleinen zijn beplant met lindebomen en paardenkastanjes. Vooral bij de laatste soort is veel uitval door ziekte. Vervanging van deze soort vraagt om nieuwe keuzes.

Links: centrale zichtas op begraafplaats Kovelswade / rechts: de fraaie recent gerestaureerde aula van Kovelswade. foto's: ERM

Netwerkbijeenkomst 24 september 2024
Op de netwerkbijeenkomst komen verschillende aspecten van het beheer van een (rijks)monumentale begraafplaats aan bod. Een aantal sprekers zullen hierop vanuit eigen ervaring ingaan en er is ruimte voor discussie. Uiteraard gaan we ook naar buiten om de begraafplaats zelf te bekijken.
Klik hier voor het programma en aanmelden.

Het Netwerk Groen Erfgoed Gemeenten is een open netwerk voor erfgoedambtenaren en erfgoedbeheerders van gemeenten en provincies. Het netwerk wordt ondersteund door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Stichting ERM en Vereniging Stadswerk.

Contact: Stichting ERM, Ruurd van Donkelaar, mail: ruurd.vandonkelaar@stichtingerm.nl.

Gerelateerd nieuws

Eerste certificaat groen erfgoed voor Debie & Verkuijl

Groen erfgoed vraagt om meer kennis en richtlijnen

Zaltbommel kiest voor planmatig herstel van groen erfgoed