Welke stappen in aanloop naar fase twee van Wkb?

Nu fase één van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) begin dit jaar van kracht is geworden samen met de nieuwe Omgevingswet, is het goed om na te denken over de stappen die de restauratiewereld moet zetten in aanloop naar de invoering van fase twee. Daarvoor pleit Gert-Jan van Leeuwen in het vakblad Bouwkwaliteit in de Praktijk.

Van Leeuwen is expert op het snijvlak van Wkb en monumenten. Hoewel monumenten en beschermde gezichten grotendeels nog zijn uitgezonderd van de nieuwe wet die het bouwtoezicht in hoofdlijnen privatiseert, is het de bedoeling dat (op zijn vroegst) vanaf 2029 ook monumenten binnen deze nieuwe manier van werken gaan vallen. Dat biedt een paar jaar tijd om daarop voor te bereiden.

Transformatie oude ketelhuis Vredestein Doetinchem - foto: Frank de Groot (hoofdredacteur Bouwkwaliteit)

Nieuw is de rol van de kwaliteitsborger (KB) die samen met bouwpartijen en monumentenzorg de kwaliteit van het gebouwde in de gaten moet houden. Die nieuwe kwaliteitsborger moet in de toekomst ook de kwaliteit bij verbouwing en restauraties gaan beoordelen, wat betreft het voldoen aan de technische bouwregels in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl, opvolger van het Bouwbesluit).

“Wat verstandig en kansrijk lijkt, is het invoeren van specifieke opleidings- en ervaringseisen waaraan de kwaliteitsborger moet voldoen wanneer de bouwactiviteit betrekking heeft op een beschermd monument of een bouwwerk in een beschermd gezicht”, zo betoogt Gert-Jan van Leeuwen.

Een systematiek die in de bouwwereld al gewoon is, waarbij ERM-gecertificeerde bedrijven op het gebied van restaureren van monumenten een erkend streepje voor hebben op normale bedrijven, doordat zij aantoonbare kennis hebben.

“Als ons erfgoed ons wat waard is, hoort daarbij advisering en uitvoering door professionals. Maar dat geldt dan evenzeer voor degene die dat werk controleert, de KB. Zie je als instrumentaanbieder of KB geen taak voor je bedrijf in de monumentenzorg, dan kun je deze eisen aan je voorbij laten gaan. Die ‘bagage’ kan overigens ook bij niet-beschermde monumenten, renovatie en transformatie goed van pas komen”, aldus Van Leeuwen.

Lees hier het artikel van Gert-Jan van Leeuwen in Bouwkwaliteit in de Praktijk.