Terugblik op de Monumentenbeurs

Stichting ERM was aanwezig op de Monumentenbeurs. Met drie kennissessies hebben we bijgedragen aan de kennis over duurzaamheid en monumenten. Zo gaf Felix Kusters, duurzaamheidsadviseur bij ERM, een lezing over isolatierichtlijnen voor monumentale daken en ging directeur Christian Braak tijdens zijn lezing in op de toekomst van de bouw- en restauratiebranche en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Hij benadrukte de noodzaak van het toevoegen van moderne eisen als verduurzaming, materialen en het digitaal werkproces aan de uitvoeringslijnen die passen bij deze sector. Ook werd er een volle zaal getrokken bij de lezing over de stand van zaken van het praktijkonderzoek over het verduurzamen van woonhuis monumenten, verzorgd door Patricia de Vries van ERM samen met Marc Stappers en Ilse Koreman van de RCE. De presentatie kunt u hier terugvinden.

Meer informatie over de verduurzamingsrichtlijnen van ERM vindt u hier.

Wist u dat?
Tijdens de Monumentenbeurs 2022 is er een ERM certificaat uitgereikt aan erfgoedhovenier Gerrit Reijm. Hij was de tweede hovenier die dit certificaat ontving. De Vereniging van Erfgoedhoveniers nam het voortouw in dit initiatief voor kwaliteitszorg in groen erfgoed. Hoveniersbedrijven worden gecertificeerd op basis van de Beoordelingsrichtlijn 6000, waaraan de Uitvoeringsrichtlijn 6010 ten grondslag ligt. Het certificaat werd uitgereikt door Christian Braak (Stichting ERM), Eline Jonkerouw (Kiwa Nederland) en Simon Angel (voorzitter Vereniging van Erfgoedhoveniers).

Het certificaat werd uitgereikt door Christian Braak (Stichting ERM), Eline Jonkerouw (Kiwa Nederland) en Simon Angel (voorzitter Vereniging van Erfgoedhoveniers) - foto Reijm Hoveniers