Provinciale regelingen knellen bij grote restauraties

Het nieuwe kabinet gaat met provinciebesturen het gesprek aan om te kijken hoe de restauratieachterstand bij grote rijksmonumenten ingelopen kan worden. Minister Eppo Bruins concludeert hierbij dat de huidige provinciale regelingen op dit moment onvoldoende blijken.

Het nieuwe kabinet ziet geen mogelijkheden om geld vrij te maken voor restauratieachterstanden - foto: ERM

Ook blijft het zoeken naar geld. Voor het inlopen van de restauratieachterstand is 770 miljoen euro nodig, geld dat op dit moment nog niet voorhanden is. Dat blijkt uit antwoorden op Kamervragen van de ChristenUnie beantwoord door minister Eppo Bruins. De doelstelling om de restauratieachterstanden bij rijksmonumenten die geen woonhuis zijn, komt nog van het vorige kabinet. Dat kabinet heeft echter de finale beslissing overgelaten aan dit kabinet.

Provincies
De provinciale restauratieregelingen zijn op dit moment onvoldoende om grote restauratieopgaven op te pakken. “Reden hiervoor is dat deze categorie opgaven vanwege hun financiële omvang niet in voldoende mate kan worden bediend door de provinciale restauratieregelingen. Komende periode wil ik samen met provincies bekijken op welke wijze deze opgaven in de toekomst beter kunnen worden geadresseerd”, zo schrijft Bruins aan de Kamer. Onderdeel van dat gesprek is de verdeling van verantwoordelijkheden tussen het rijk en de provincies.

ERM
Stichting ERM houdt over dit alles de vinger aan de pols bij onder andere de richting van het commissiedebat van de commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap op 17 oktober. Want ook in het nieuwe regeerakkoord en tijdens de Algemene Beschouwingen waren monumenten en het behoud ervan de grote afwezigen. Een zorgelijke ontwikkeling, zeker ook gelet op de immense toegevoegde waarde die monumenten voor de samenleving hebben. In een schrijven aan de commissieleden benadrukt ERM dat het belangrijk is dat er recht wordt gedaan aan de enorme meerwaarde van professioneel onderhoud en vakkundig restauratiewerkzaamheden aan onze monumenten en de grote effecten dat erfgoed heeft op de samenleving, zoals vakmanschap, toerisme, klimaatverandering, herbestemming en nog veel meer.