Ondernemerschap ter ondersteuning van vakmanschap

Een toekomstgericht ondernemer is op de hoogte, kijkt vooruit en is voorbereid. Ondernemers werkzaam in het cultureel erfgoed doen waar ze goed in zijn: hun vak uitoefenen. Maar hoe zit het met ‘het besturen van de onderneming’? Bijblijven is nodig, zowel in het vak zelf, als in het zijn van ondernemer. Dat geldt voor iedere ondernemer - eenmanszaak of leidinggevende met medewerkers. Niet alleen om aan de eisen en wensen van de klant te voldoen, maar ook voor jezelf.

ERM verzorgt in de eerste helft van 2020 twee workshops ter versterking van het ondernemerschap van kwaliteitsbewuste ondernemers in het cultureel erfgoed (monumentale gebouwen en objecten; groen erfgoed; roerende voorwerpen & historische binnenruimten).

De eerste workshop is gericht op het persoonlijk ondernemerschap, en gaat in op ‘ambities, doelen en grenzen stellen’. De tweede behandelt een van de meer zakelijke aspecten: ‘contacten met opdrachtgevers’.

Workshop 1 - Ambities, doelen en grenzen

• 20 februari 2020 in Nijkerk (klik hier voor een impressie).
  • 12 maart 2020 in Drachten (klik hier voor een impressie).
  • 26 maart 2020 in Eindhoven. In verband met het corona-virus hebben wij deze workshop helaas moeten annuleren. Er wordt een nieuwe datum gepland (later dit jaar), we houden u via deze website op de hoogte

Klik hier voor meer informatie over deze workshop.

Workshop 2 - Contacten met opdrachtgevers
Door alle ontwikkelingen m.b.t. het coronavirus, de regels ten aanzien van bijeenkomsten, maar vooral de veiligheid van aanwezigen, zullen de workshops 'Contacten met opdrachtgevers' die gepland staan op 14 mei, 28 mei en 11 juni niet doorgaan. Stichting ERM zal bekijken wanneer en in welke vorm deze workshops door kunnen gaan. Juist ook in deze periode is het onderwerp van deze workshop, nl. ondernemerschap en het contact met opdrachtgevers belangrijk!

Uiteraard mag u te allen tijde uw interesse voor deze workshop bekend maken, ook nu de data nog niet bekend zijn. Dat kan via deze link. We houden u via deze website op de hoogte. Heeft u ideeën, suggesties of vragen, laat het ons weten!

Klik hier voor meer informatie over deze workshop.

Aanmelden
De workshops zijn gratis toegankelijk voor medewerkers van ERM-gecertificeerde bedrijven, Register Restauratoren en leden van een branchevereniging die is aangesloten bij ERM.
Elke workshop duurt 6 uur (van 15.00 - 21.00 uur) en wordt 3 keer gehouden, op verschillende locaties in het land. Het aantal deelnemers per workshop is maximaal 10 personen.

Workshop 1: klik hier om op de hoogte te worden gehouden over de nieuwe datum.
Workshop 2: klik hier om op de hoogte te worden gehouden over de nieuwe data.

Na aanmelding ontvang je een bevestiging met meer informatie over het programma, de locatie en de voorbereiding voor de workshop.
Een lege stoel of het weggooien van eten vinden wij zonde. Heb je je aangemeld, maar ben je niet aanwezig of meld je je af binnen 2 werkdagen voor aanvang, dan sturen wij een factuur van 150 euro.

Ondernemerschap ter ondersteuning van vakmanschap
Een restaurator, een hovenier, een metselaar, smid, schilder of adviseur - allemaal met passie voor het vak, maar het ondernemerschap zit niet per definitie in het bloed. Onvoldoende kennis van ondernemerschap kan ook leiden tot onvoldoende oog en tijd voor kwaliteitsborging. Hoe train je jezelf in ‘persoonlijk ondernemerschap’ en ‘zakelijk ondernemerschap’? Waar vind je een training die past bij het werk van deze sector?
ERM stimuleert kwaliteitsbewust werken. In opdracht van ERM is in de zomer van 2019 een onderzoek uitgevoerd naar vragen en behoeften op het gebied van ondernemerschap bij ondernemers van verschillende branches. Veel mensen blijken met dezelfde vragen te zitten. Conclusie was dat - naast de reguliere activiteiten van ERM - ook ondersteuning van het ondernemerschap zeer welkom zou zijn.

Reden voor ERM het initiatief te nemen tot twee modules Ondernemerschap die het vakmanschap van kwaliteitsbewuste ondernemers ondersteunen: de workshops ‘Ambities, Doelen en Grenzen’ en ‘Contacten met Opdrachtgevers’.

Het gaat om een pilot: na deze modules zal ERM de behoeften en resultaten evalueren.