Kennisbijeenkomst 'chroom-6 en monumenten' - 15 februari 2022

Chroom-6 werd in het verleden op veel plaatsen toegepast als bestanddeel van verf voor het beschermen van oppervlakken van hout, metaal en beton. Ook bij monumentale gebouwen (kazernes, stations) en monumentale objecten zoals bruggen, gemalen, treinen. Inmiddels heeft gezondheidsschade door chroom-6 alle aandacht van monumenteigenaren en andere betrokkenen.

Rijkswaterstaat, het Rijksvastgoedbedrijf en ProRail hebben als grote opdrachtgevers van schilderwerk in Rijksbezit in 2020 het Beheersregime Chroom-6 opgesteld. Het Beheersregime is van toepassing op gebouwen en objecten in Rijksbezit, maar wordt ook daarbuiten toegepast. Binnenkort wordt een nieuwe versie van het Beheersregime van kracht. Bij monumenten wordt relatief veel verf met chroom-6 aangetroffen. Wat betekent chroom-6 voor werkzaamheden aan monumenten? Op welke wijze is het Beheersregime te combineren met de uitgangspunten van de monumentenzorg zoals het behoud van historisch waardevolle verflagen? En wat betekent dit voor de projectaanpak? Direct betrokkenen bij werk aan monumenten met chroom-6 en met het Beheersregime vertellen tijdens deze praktijkgerichte bijeenkomst over hun ervaringen en gaan in op aandachtspunten, valkuilen en tips. Klik hier voor het volledige programma.

Wanneer/hoe laat
Dinsdag 15 februari 2022 van 13.00 - 14.45 uur. Online via MS Teams.

Voor wie
De bijeenkomst is bestemd voor gemeenten, opdrachtgevers, architecten, aannemers en schildersbedrijven in de monumentenzorg. Uw vragen en opmerkingen zijn van harte welkom! Zij worden mondeling tijdens de bijeenkomst of via de mail na afloop van de bijeenkomst behandeld.

U kunt zich hier aanmelden. Deelname aan de bijeenkomst is gratis.

De Waalbrug bij Nijmegen is een van de plekken waar proeven en metingen voor het Beheersregime Chroom-6 hebben plaatsgevonden – foto Rijkswaterstaat