Klachten

Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent over (een onderdeel van) het proces rond de kwaliteitsrichtlijnen of de certificering van ERM. Stichting ERM vindt het belangrijk dat klachten zorgvuldig, onafhankelijk en transparant worden behandeld. Daarom is onderstaande klachtenprocedure opgesteld. Deze procedure beschrijft hoe u een klacht kunt indienen en hoe deze wordt beoordeeld en afgehandeld.

Klachten kunnen betrekking hebben op:

  1. Stichting ERM als Schemabeheerder

  2. De werkwijze van een Certificerende Instelling tijdens een ERM- certificeringstraject

  3. De inhoud van een ERM-richtlijn

  4. Een ERM-certificaathouder

  5. Onterecht gebruik van logo’s en namen

Klacht ERM-erkend bedrijf

Wanneer u als opdrachtgever niet tevreden bent over de geleverde kwaliteit en van mening bent dat het erkende bedrijf uw klacht niet adequaat afhandelt, of wanneer u vindt dat een erkend bedrijf niet handelt volgens de eisen van de URL of BRL, dan kunt u een gemotiveerde klacht indienen bij de betreffende certificerende instelling. Deze instelling onderzoekt uw klacht. Welke certificerende instelling verantwoordelijk is, vindt u op deze website of kunt u opvragen via secretariaat@stichtingerm.nl.

Klacht over de werkzaamheden van een Certificerende Instelling

Heeft uw klacht betrekking op de werkwijze van een Certificerende Instelling (CI) tijdens een certificeringstraject, dan kunt u uw klacht richten aan de voorzitter van het Centraal College van Deskundigen (CCvD). De klacht wordt beoordeeld op ontvankelijkheid, er vindt hoor en wederhoor plaats en u ontvangt een schriftelijk gemotiveerd besluit. Indien u het niet eens bent met de uitkomst, kunt u andere rechtsmiddelen gebruiken om in beroep te gaan. Uw klacht kunt u indienen via secretariaat@stichtingerm.nl.

Klacht over Stichting ERM als schemabeheerder

Wanneer uw klacht gaat over het handelen van Stichting ERM als schemabeheerder, dient u deze schriftelijk in bij de voorzitter van het bestuur. Het bestuur beoordeelt de ontvankelijkheid, voert hoor en wederhoor uit en neemt een gemotiveerd besluit. Het bureau van ERM verzorgt namens de voorzitter de communicatie over de procedure en termijnen. Indien u het niet eens bent met de uitkomst, kunt u gebruikmaken van andere rechtsmiddelen om in beroep te gaan.

ERM-richtlijn onjuist of niet actueel

Wanneer u van mening bent dat de tekst van een ERM-richtlijn niet juist of niet actueel is, kunt u dit melden bij het Centraal College van Deskundigen Restauratiekwaliteit. Ook voor vragen over de inhoud of toepassing van de richtlijnen kunt u daar terecht. Stuur uw bericht naar secretariaat@stichtingerm.nl.

Onterecht gebruik van het ERM-logo

Tot slot kan het voorkomen dat u onterecht gebruik van ERM-logo’s of -namen signaleert. Omdat het logo van Stichting ERM wettelijk is gedeponeerd, treden wij op tegen misbruik. Meldingen hierover kunt u eveneens doorgeven aan het secretariaat. Stuur uw bericht naar secretariaat@stichtingerm.nl.

In onze klachtenprocedure kunt u alle stappen nalezen