Programma en aanmelden: bijeenkomst Platform Monumententoezicht - 4 oktober 2016

Wat is monumentaal aan een monument en welke hulpmiddelen heeft een toezichthouder om dat vast te stellen? Dit is het thema voor een bijeenkomst van het Platform Monumententoezicht op dinsdagmiddag 4 oktober 2016.

Valt het groen / park onder de beschermde status, zijn bijgebouwen van een monument automatisch beschermd, wanneer valt het interieur onder de beschermde status, etc. Enkele deelvragen:
• Is de redengevende omschrijving een adequaat en toereikend hulpmiddel? Verandert door de nieuwe Erfgoedwet de functie van de redengevende    omschrijving?
• Biedt de tekst van de vergunning hierbij houvast en houdt de toezichthouder zich altijd daaraan?
• Biedt het meerwaarde om collegiaal advies in te winnen bij de collega-toezichthouder, vergunningverlener of jurist?
• Biedt de jurisprudentie voldoende helderheid over de vraag wat wel of niet onder de bescherming (van het monument) valt? Zie bijvoorbeeld de    uitspraken over de beschermde status (Victoria Hotel, van Houten panden, Berging Blaricum, Groenstrook Old Putten Elburg)
• is het nodig om meer eenheid / duidelijkheid te brengen in de manier waarop toezichthouders nu oordelen over de beschermde status van    (onderdelen van) een monument. Zo ja, hoe?

Klik hier voor het programma. De bijeenkomst vindt plaats bij Zaalverhuur 7, Boothstraat 7 in Utrecht.

U kunt zich hier aanmelden. Er zijn geen kosten aan deze bijeenkomst verbonden.
We hebben een mini-enquête opgesteld waarvan de resultaten op deze middag worden gepresenteerd. Klik hier voor de enquête. Invullen kost slechts enkele minuten. De deadline voor het invullen is 19 september 2016.

De bijeenkomst is bestemd voor toezichthouders, handhavers en functioneel leidinggevenden. De organisatie ligt in handen van het Platform Monumententoezicht, een initiatief van de stichting ERM in samenwerking met de Federatie Grote Monumentengemeenten (FGM) en de Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland.