National Monumentencongres onderzoekt veranderende waardering van monumenten - 2016

Op donderdag 10 november 2016 komen voor de vijfde maal honderden erfgoedprofessionals samen. In de Rotterdamse Schouwburg discussiëren zij over de veranderende waarden en waardering van monumenten en de gevolgen die dat heeft voor de monumentenzorg.

Cultuurhistorische waarden staan niet langer voorop bij de waardering van monumenten. Het maatschappelijk draagvlak en toekomstperspectief worden juist steeds bepalender bij beslissingen over behoud en gebruik van monumentale gebouwen. Gebruikers en belanghebbenden – zij die de omgeving bouwen, bewonen en beleven – hebben allemaal wensen, meningen, ideeën en plannen met betrekking tot ‘hun’ monumentale erfgoed. Hierdoor wordt monumentenzorg steeds dynamischer en complexer. En de rol van de monumentenzorger- en ontwikkelaar beweegt mee. Van inhoudelijk expert verschuift deze meer naar initiator en regisseur.

Klik hier voor het persbericht.